Ook markt voor vakantiewoningen is oververhit

  • 3 maanden geleden
  • 1
vakantiewoning-kopen2
vakantiewoning-kopen2

De markt voor recreatiewoningen is oververhit geraakt. Vorig jaar zijn 7.300 vakantiewoningen verkocht; een stijging van 70% ten opzichte van 2019. De krapte neemt net als in de reguliere woningmarkt toe. Dat meldt de NVM in een rapport over de markt voor recreatiewoningen.

Kopers moesten in het afgelopen jaar gemiddeld €172.500 neertellen voor een vakantiewoning. De aankoopprijs steeg daarmee met 13,6% ten opzichte van een jaar eerder. Het aanbod van vakantiehuizen was op 1 januari van dit jaar 800, dat is ruim de helft minder dan in 2019.

Lage rentestand

De NVM concludeert in het rapport dat ook de markt van recreatiewoningen een snelkookpan is geworden. De vraag is groot en het aanbod van vakantiehuizen klein, waardoor ook op deze markt krapte is en daarmee sterke prijsstijgingen ontstaan. De lage rentestand heeft hiertoe bijgedragen. Bovendien zijn mensen door de pandemie meer ruimte en rust gaan zoeken. Een recreatiewoning kan als toevluchtsoord dienen voor mensen die door de gestegen prijzen, krapte op de huizenmarkt en wachtlijsten geen ‘normale’ woning kunnen vinden. NVM waarschuwde vorig jaar al voor toenemende krapte door de grote vraag naar vakantiewoningen.

Prijsverschillen

De duurste vakantiewoningen staan in Zeeland en op de Waddeneilanden. In Zeeland is de gemiddelde vraagprijs van te koop staande recreatiewoningen inmiddels € 600.000. Hier staan ook de grootste en meest luxe vakantiewoningen. Op de Waddeneilanden ligt de vraagprijs op gemiddeld €375.000. Brabant is met een gemiddelde verkoopprijs van €117.000 de provincie met het goedkoopste aanbod.

Vakantiewoningen langer te koop

Overigens staan recreatiewoningen veel langer te koop dan reguliere huizen, 385 dagen. Opvallend daarbij is dat goedkopere huisjes gemiddeld 500 dagen te koop staan, terwijl vakantiewoningen met een vraagprijs van boven de €500.000 gemiddeld na 257 dagen zijn verkocht.

Snel geld verdienen

De ontwikkelingen op de markt voor recreatiewoningen baart Van Bruggen Adviesgroep zorgen. Dat laat de financiële dienstverlener in een persbericht weten. Consumenten vinden recreatiewoningen aantrekkelijk als beleggingsobject maar zien daarbij zaken over het hoofd. Zo maken ze vaak de locatie ondergeschikt aan het doel om snel geld te verdienen. “Wat dat betreft kan een investering snel duurkoop worden, want kom er over tien jaar maar eens vanaf als het huisje niet op een A-locatie staat op het moment dat sparen wel loont”, waarschuwt directeur Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep.

Consumenten moeten van tevoren bedenken of ze een vakantiehuis aanschaffen voor hun eigen ontspanning of als investering, vindt Meijer. In het laatste geval moeten ze goed kijken naar zaken als de verhuurbaarheid, een begroting maken van inkomsten en uitgaven en zich realiseren dat een goed rendement geen garantie is.

 

Compare listings

Vergelijken